Dj per a nadons

Hi ha moltes raons per a escoltar música. Molt probablement la principal i primera és gaudir de l’experiència estètica de l’audició musical. Perseguint aquest objectiu i assumint el nostre rol de guies dels nostres fills ens decidim a proposar-los una audició de música, tant si és un nadó, o una mica més gran, nen o nena. Si decidim fer de cicerone o de dj per a nadons, ens sorgiran preguntes com quin estil musical li agradarà més? quins instruments són o seran els seus preferits? gaudirà més la música de ball o de la música que no té una pulsació clara? aquestes estructures musicals i riquesa tímbrica, tindran sentit per a ell? cal que moderi la intensitat del so? El molestaran els sons forts o seran els sons aguts que el posaran neguitós?

Disposem de respostes per a la majoria gràcies a la investigació, l’experiència docent, la pròpia història musical o la simple intuïció. En realitat ens estem preguntant a què volem convidar el nostre fill o filla?  Pensem-hi.

La nostra vida quotidiana és plena de música. No cal filar prim per adonar-nos que és arreu, amb molt diverses funcions, tant si hi parem atenció com si no la reconeixem, hi és. Aquesta omnipresència és possible gràcies a l’enregistrament i reproducció del so. En un percentatge molt alt ens arriba a través d’auriculars, altaveus, telèfons mòbils, radiocassets… M’agrada pensar que la tecnologia musical és conseqüència directa del gran interès i amor per la música que tenim els humans. El nostre desig de música ens ha portat ha desenvolupar ginys que ens proporcionen una reproducció musical en unes fantàstiques condicions sonores fins i tot en un solitari racó del bosc i per a nosaltres sols. Aquesta experiència musical és impensable abans del segle XX, però per a nosaltres ha esdevingut normal i quotidiana.

La música ens envolta, però hem perdut el contacte amb els músics i els instruments, amb el so directament projectat per la caixa de ressonància d’una guitarra o d’un contrabaix o la campana de qualsevol instrument de vent. D’alguna manera, la nostra experiència musical quotidiana és virtual i condensada en aparells reproductors on emmagatzemem el seu so, d’una nitidesa gairebé excessiva. Però…és la música només so?

El so enregistrat prové d’una interpretació en viu, si més no en una immensa majoria de la música que escoltem. La interpretació musical es produeix en un lloc i en un moment determinat, tant si es tracta d’un enregistrament en viu o d’estudi. La fan persones, amb la seva pròpia veu o a través d’un instrument musical. Aquestes tenen una presència, una imatge, transmeten idees, conceptes, emocions. En els concerts, l’experiència musical s’enriqueix amb molts i diversos elements que acompanyen el so en la percepció de l’obra musical: vestuari, il·luminació, posada en escena i ritualització, el moviment a l’escenari formen un tot indestriable de la composició. I encara més, hi ha un públic del que rebem les seves emocions, expressió i reacció que condicionen la nostra…

Jove tocant la flauta, de Judith Leyster [Public domain], via Wikimedia Commons

Jove tocant la flauta, de Judith Leyster [Public domain], via Wikimedia Commons

Si posem l’atenció, tal i com fan els nens, en els instruments ens adonarem que són objectes preciosos, dipositaris de segles de tecnologia constructiva al servei d’un so, d’unes funcions, d’un intèrpret, d’una música. Construïts amb fusta, metall o pells d’animals, tenen interès com a instruments musicals i  com a objectes. El músic els fa sonar, en posicions corporals ben definides, amb moviments específics que poden arribar a semblar un ball. Amb l’instrument als llavis i fent-lo sonar amb la pròpia bufera, o fent servir els dits per pinçar unes cordes, per sostenir unes baquetes i colpejar la pell del timbal, hi ha mil detalls nous que venen junts amb el so i que construeixen una emoció associada a cada instrument, a cada música, a cada interpretació.

La pròpia experiència en diferents tipus de música ens permet definir encara més l’experiència musical que oferim als nostres fills. És clar que no es tracta de triar entre un tipus d’interpretació o d’un altre. La música en viu i la música enregistrada tenen cabuda i són necessàries en el procés d’enculturació musical dels nostres fills. El seu bagatge musical es formarà amb els dos tipus d’experiència d’audició i amb tots els recursos que tinguem a l’abast. Això si, per acompanyar els nostres nadons, nens i nenes en la descoberta de la música en un sentit ampli i ple, cal que els oferim la gran experiència multisensorial de la música en viu, amb tota la riquesa d’elements que hi conflueixen i en l’ambient adequat per a ells, amb produccions específicament desenvolupades per a convidar els nens i nenes al contacte directe amb la Música.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s